Vreedzame School
Al sinds 2008 is De Westerkim een Vreedzame School. Een Vreedzame School is een aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.
De Vreedzame School is een oefenplaats waar kinderen leren:
- op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan
- op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen
- constructief conflicten op te lossen
- verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap
- open te staan voor verschillen tussen mensen.
Onderdelen van De Vreedzame School
Het hart van De Vreedzame School wordt gevormd door een lessenserie. De leerlingen krijgen elke week een Vreedzame les. Thema’s die hierbij aan de orde komen zijn groepsvorming, conflicthantering, gevoelens en diversiteit. Groep 8 heeft, met het oog op het Voortgezet Onderwijs een aangepast programma, met onder andere een apart thema over afscheid nemen.
Leerlingmeditatie is een belangrijk onderdeel van de Vreedzame School. Kinderen van groep 6 tot en met 8 kunnen zich jaarlijks opgeven voor de rol van “mediator”. Via een sollicitatieronde wordt een groep uitgekozen. Deze kinderen mogen een training volgen. Tijdens deze training wordt hen duidelijk geleerd hoe om te gaan met andermans conflicten en waar voor henzelf de grens ligt. Na het behalen van hun diploma worden zij wekelijks ingezet bij het oplossen van conflicten.
Met de lessen van de Vreedzame School werken we aan de brede persoonlijkheidsvorming van kinderen. Bij Agora noemen we dat Bildung. Meer informatie is te vinden op www.devreedzameschool.nl