Onze naam
De naam Westerkim verwijst enerzijds naar de plek waar onze school in 1903 is opgericht: centrum west Zaandam (‘Wester’). Anderzijds refereert het ook naar een horizon (‘kim’), ook te herkennen aan de bolletjes in het logo van school. Een horizon symboliseert iets ver weg willen bereiken, een vooruitzicht, zicht op een (goede) toekomst. De Westerkim: op weg naar een mooie horizon voor uw kind.
Elk kind leert graag. Die drijfveer stimuleren we door in een inspirerende, vreedzame en veilige omgeving de kinderen zoveel mogelijk ruimte te geven hun talenten te ontdekken en ontwikkelen. We zijn een Daltonschool waar leerlingen zelf actief zijn en door die activiteiten zelf ervaring opdoen in leven, samenleven, werken en leren.
Op de christelijke daltonschool (cds) De Westerkim geven we inhoud aan brede vorming waarbij intellectuele en creatieve groei in evenwicht is met sociale en persoonlijke groei.
Alle kinderen zijn welkom. We hechten grote waarde aan een goede sfeer op school. Uitgangspunt hierbij zijn respect en wederzijds vertrouwen. De leerlingen worden door ons gezien en uitgedaagd om zich te ontwikkelen tot nieuwsgierige en gelukkige mensen die vol vertrouwen en met zelfkennis kunnen (samen)leven in onze maatschappij. Inspiratie en bezieling halen we ook uit christelijke waarden.
Hoe kijken wij naar ouders en kinderen?
We werken met unieke en talentvolle kinderen die samen met ons én ouders verantwoordelijk zijn voor hun ontwikkeling. Vandaar dat we er veel belang aan hechten om een goed contact met de kinderen en met de ouders/verzorgers van de kinderen te hebben.
Kinderen zijn voor ons een inspiratiebron. Wij zien leerlingen die zichzelf zijn, weten wat ze willen, rekening houden met anderen en nieuwsgierig en onderzoekend zijn, met eigenaarschap, zelfsturing en reflectie. We zien ouders als onmisbare partners met betrekking tot een goede begeleiding/ontwikkeling van het kind. Afstemming en samenwerking tussen ouders/verzorgers en school is in onze ogen van groot belang om tot een optimale ontwikkeling te komen. We hebben elkaar nodig om het beste uit de kinderen te halen en daarbij is onze professionaliteit leidend. Wederzijds vertrouwen is voor ons essentieel in omgang met elkaar. Uiteraard gaan wij er van uit dat ouders die voor daltonschool De Westerkim kiezen ook de pedagogische uitgangspunten van de school delen en mede uitdragen.
Wat beloven wij?
Onze leerlingen
- ervaren uitdagend onderwijs dat aansluit bij hun leerbehoeften, talenten stimuleert en kansen vergroot;
- werken voor zichzelf en niet voor de school: ze hebben regie over hun eigen leerproces;
- ontwikkelen binnen hun mogelijkheden denkkracht, persoonlijkheid en talent, eigenschappen die nodig zijn voor de toekomst;
- werken en leren samen, nemen initiatief en zijn nieuwsgierig naar de wereld om hun heen;
- merken dat we hun ouders actief betrekken als educatief partner: samen volgen we hun ontwikkeling;
- zijn onderdeel van een democratische gemeenschap waarin ze een stem hebben, zich verantwoordelijk voelen en zich positief sociaal gedragen.
- mogen fouten maken: ons onderwijs is ingericht op basis van vertrouwen, we gaan uit van ieders goede intenties.
Wanneer hebben wij onze belofte ingelost?
Als ieder kind met vertrouwen de toekomst tegemoet gaat, meebouwt aan de samenleving, talent heeft kunnen en blijft ontplooien, zich gezien en gehoord voelt en terugblikt op een goede schooltijd en naar de juiste vervolgschool doorstroomt, hebben wij onze belofte ingelost.